هوش مصنوعی GraphCast گوگل در یک دقیقه، آب‌وهوای 10 روز آینده را با دقتی فراتر از روش‌های مرسوم پیش‌بینی می‌کند.

محققان در شرکت گوگل دیپ​ماینِد، مدلی هوشمند جدید به نام گراف​کست (GraphCast) توسعه داده​اند که می​تواند پیش​بینی​های دقیق​تر و سریع​تری از آب و هوای جهانی ارائه دهد. این مدل از شبکه​های گرافی و یادگیری ماشین عمیق بهره می​برد تا الگوهای پیچیده جریان​های جوی را مدلسازی کند.

دیپ‌مایند گوگل یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کرده است که با استفاده از اطلاعات شرایط آب‌وهوایی در دهه‌های قبل، می‌تواند در کمتر از یک دقیقه، آب‌و‌هوای 10 روز آینده را پیش‌بینی کند. این هوش مصنوعی «GraphCast» نام دارد و به طور قابل‌توجهی از روش‌های مرسوم پیش‌بینی آب‌وهوا دقیق‌تر و بهتر عمل می‌کند.

براساس مقاله منتشرشده در Science، درحال‌حاضر مرکز اروپایی پیش‌بینی آب‌و‌هوای رنج متوسط یا ECMWF دارای سیستمی پیشرو و متعارف در پیش‌بینی آب‌وهوا است. اما در یک ارزیابی جامع، هوش مصنوعی «گراف‌کست» در 90 درصد از 1380 معیار، از جمله دما، فشار، رطوبت، سرعت و جهت باد در سطوح مختلف جوی، بهتر از سیستم ECMWF عمل کرده است. مدل‌های رایانه‌ای قبلی مدت زیادی بود که در پیش‌بینی‌ها نقش محوری داشتند، اما تغییرات اقلیمی باعث شده که پیش‌بینی‌ رویدادهای ویران‌کننده‌ آب‌وهوایی بسیار دشوارتر شود.

مزیتی که هوش مصنوعی گراف‌کست را متمایز می‌کند سرعت و دقت آن است. این هوش مصنوعی سرعت یادگیری بالایی دارد؛ محققان می‌گویند که صدها متغیر می‌توانند وضعیت آب‌وهوایی 10 روز آینده را در کمتر از یک دقیقه پیش‌بینی می‌کند. از نظر مصرف انرژی نیز این روش در مقایسه با روش‌های سنتی حدود 1000 برابر ارزان‌تر است. نمونه پیش‌بینی موفق این هوش مصنوعی، پیش‌بینی وقوع طوفان در نوا اسکوشیا آن هم سه روز زودتر از شیوه‌های سنتی بود.

شرکت دیپ‌مایند گوگل گفته است که این هوش مصنوعی قادر است رویدادهای شدید آب‌وهوایی مثل طوفان‌ها و تغییرات شدید دما را به‌سرعت پیش‌بینی و ارزیابی کند. این مدل هوش مصنوعی برای شناسایی الگوها به چندین دهه داده‌ و شرایط آب‌وهوا متکی است.

در این مطالعه، تیم دیپ‌مایند گفته است که هوش مصنوعی آن‌ها نباید به‌عنوان جایگزینی برای مدل‌های پیش‌بینی مرسوم در نظر گرفته شود، بلکه باید آن را به‌عنوان ابزاری برای تکمیل و بهبود روش‌های فعلی در نظر گرفت.

برگرفته از : سایت دیجیاتو و گوگل دیپ مایند